تحقیق فصل اول فیزیک سوم
This is 4 School
وبی واسه تموم درساتون
ارسال شده در تاريخ سه شنبه 26 مهر 1390برچسب:, توسط tessi

می خواهید برای خانه تان یخچال بخرید؟ چند نفر هستید؟ تا چه اندازه از فضای داخل یخچال و فریز استفاده می‌کنید؟ میزان خرید های هفتگی تان چقدر است؟ ابتدا به این پرسش ها پاسخ دهید سپس به دنبال انتخاب یخچال باشید؛ چرا که در شرایطی که باید مراقب عدد‌های قبض برق خود باشید لازم است تا به همه این سوال ها پاسخ دهید. زیرا این روزها ملاک انتخاب، قشنگی و رنگ و مد نیست. بلکه پرداخت کمتر پول برق است.

در همین رابطه روابط عمومی سازمان بهره وری انرژی ایران، اطلاعاتی را منتشر کرده است که دانستن آن برای خرید یخچال بد نیست. بر اساس این گزارش افرادی که قصد خرید یخچال و فریزر دارند باید به این نکته توجه کنند که با توجه به متوسط تعداد افراد خانواده ها در کشور از نظر مصرف انرژی یخچال و فریزر هایی که در محدوده 16 تا 20 فوت مکعب هستند اقتصادی تر است و نخستین نکته ای که به هنگام خرید یخچال و فریزر باید به آن توجه کرد داشتن علامت استاندارد ایمنی و نشانه برچسب انرژی با رتبه بالا بر روی دستگاه است.

نکته دیگری که در این گزارش به آن اشاره شده است، اندازه یخچال و فریزر با توجه به تعداد نفرات افراد خانواده و شرایط زیست محیطی از جمله گرمسیر یا سردسیر بودن منطقه سکونت، دوری نزدیکی به مراکز فروش مواد غذایی از جمله مواردی است که باید به هنگام خریدار این وسایل مد نظر مصرف کنندگان باشد و بهترین انتخاب در اندازه یخچال و فریزر آن است که بتوانیم از تمام حجم آن استفاده کنیم در غیر اینصورت نه تنها انرژی بلکه پول خود را به دلیل هزینه انرژی مصرفی به هدر داده ایم.

از جمله نکات دیگری که باید به هنگام خرید یخچال و فریزر به آن توجه کرد، اطلاع از میزان مصرف انرژی آن است زیرا تحقیقات نشان داده اند یخچال و فریزرهایی با ظرفیت و امکانات همانند، اما ساخت کارخانه های متفاوت دارای مصرف انرژی متفاوتی هستند. بطوریکه گاه میزان مصرف انرژی یکی نسبت به دیگری به دو برابر می رسد، بنابراین به هنگام خرید ضمن توجه به اطلاعات و رتبه مندرج در برچسب انرژی وسیله مورد نظر باید از فروشنده آن در خصوص مصرف انرژی یخچال و فریزر سؤال شود.

و اما، یک خانواده 2 نفره، به.طور متوسط به ۱۶۰ تا ۲۰۰ لیتر ظرفیت یخچال فریزر احتیاج دارد و به ازای هر نفر اضافه، لازم است ۲۰ لیتر دیگر نیز در نظر گرفته شود. البته این اعداد، به عادات خرید و نوع تغذیه شما هم بستگى دارد.

براساس اطلاعات موجود یخچال هایی که فریزر آنها در بالا قرار گرفته به طور معمول بین ۷ تا ۱۳ درصد مصرف انرژى کمترى دارند. همچنین مدل هایى که ذوب برفک اتوماتیک (Defrost) ندارند، در حدود نصف سیستم هاى مجهز به ذوب برفک اتوماتیک، انرژى مصرف مى کنند.

همچنین یخچال فریزرهایى که یخساز اتوماتیک یا آبخورى روى در دارند، مى توانند بین ۱۴ تا ۲۰ درصد مصرف انرژى بیشترى داشته باشند.

وقتي براي خريد لوازم خانگي روانه بازار مي  شويد چه چيزي برايتان از همه مهم تر است؟ اينکه بتوانيد کالاي مورد نظرتان را با ارزان ترين قيمت خريداري کنيد؟ اينکه آن کالا داراي يک علامت تجاري (برند) خاص باشد؟ و يا اينکه متناسب با نياز شما باشد و کيفيت بالايي هم داشته باشد؟ براي خريد لوازم خانگي عجله نکنيد. ابتدا به نياز خود فکر کنيد و وسيله اي را انتخاب کنيد که نيازتان را برآورده کند، با ميزان مصرف و تعداد افراد خانواده تان متناسب باشد و مصرف انرژي کمي هم داشته باشد. نکاتي درباره خريد يخچال، ماشين لباسشويي، اجاق گاز و جاروبرقي را با هم مرور مي کنيم.
يخچال: يخچال براي حفظ مواد غذايي از فاسد شدن و براي سالم ماندن غذاها نقش مهمي دارد. براي خريد يخچال توجه به ظرفيت و ميزان مصرف برق اهميت زيادي دارد. هرچه تعداد افراد يک خانواده بيشتر باشد، به طور حتم ظرفيت يخچال نيز بايد بزرگ تر باشد. همچنين هنگام خريد يخچال بايد به نشان استاندارد و موارد ايمني توجه کرد. توجه به محلي که بايد يخچال را در آنجا قرار دهيد نيز مهم است تا بدانيد يخچالي که قرار است خريداري شود چه اندازه باشد. از آنجا که باز و بسته کردن در يخچال باعث استهلاک، فعاليت بيشتر موتور يخچال و همچنين مصرف برق بيشتري مي شود، بهتر است تا حد امکان از يخچال هايي استفاده کرد که روي در آن آبسرد کن و يخ ساز وجود دارد.
لباس شويي: ماشين لباس شويي هم از لوازم خانگي است که در بيشتر خانه ها وجود دارد. حداکثر مصرف ماشين لباس شويي حدود 35 کيلو وات در ساعت است که بيشتر اين انرژي صرف گرم کردن آب مي شود. بنابراين در مورد خريد اين وسيله نيز توجه به برچسب انرژي بسيار مهم است. ماشين هاي لباس شويي با خصوصيات و طرح هاي مختلفي توليد مي شوند و توليد کنندگان اين ماشين ها با تغيير مداوم اشکال و اجزاي داخلي آنها سعي دارند از هر نظر توليدات خود را کامل تر کنند. در حال حاضر ماشين هاي موجود در بازار به دو شکل تمام اتوماتيک و نيمه اتوماتيک بوده و نوع نيمه اتوماتيک نيز به دو صورت دو قلو (داراي قسمت شستشوي لباس) و قسمت خشک کن لباس و نوع ساده يا سطلي در اختيار مصرف کنندگان قرار مي گيرد. براي خريد توصيه مي شود ظرفيت ماشين لباس شويي را مطابق با تعداد نفرات خانواده و مقدار لباس هاي کثيف در هر هفته انتخاب کنيد.
اجاق گاز: گاز ارزان و در دسترس در کشور، مهم ترين عامل براي انتخاب اجاق آشپزي گازسوز است. در اغلب کشورهايي که از منابع گازي بي بهره هستند، اجاق هاي برقي مورد استفاده قرار مي گيرد. مهم ترين نکته در اجاق گازها بالا بودن ايمني آن است. برخي اجاق گازها داراي پيلوت هستند که براي ايمني اجاق تعبيه شده است اما عده اي آن را دوست ندارد چون بايد براي روشن ماندن شعله گاز کمي شير تنظيم را نگه دارند تا پيلوت داغ شود. اما با اين کار زماني که گاز قطع شود و بعد از مدتي وصل شود و يا کتري آب يا شيرجوش سر بروند و شعله را خاموش کنند، بعد از چند ثانيه پيلوت فعال مي شود و جريان گاز را قطع مي کند. در غير اين صورت گاز در سراسر محيط آشپزخانه و خانه منتشر مي شود و ممکن است انفجار و آتش سوزي اتفاق بيفتد.
جاروبرقي: جاروبرقي يکي از لوازم خانگي است که به نظافت خانه و سلامت افراد خانه کمک مي کند. هرچه قدر ميزان پاکيزگي خانه بيشتر باشد، سلامت و آرامش افراد آن خانه نيز بيشتر است. براي خريد يک جارو برقي بايد به متراژ خانه، تعداد فرش، ميزان کثيفي، تعداد جمعيت خانواده و تعداد دفعاتي که خانه تان را جارو مي کنيد توجه کرد. توان جاروبرقي ها از 1000 تا 2200 و بيشتر متغير است البته چند سالي است که مدل هاي 1300 وات جاي 1000 وات را پر کرده اند.
چند پيشنهاد
بررسي ها نشان داده است 30 تا 45 درصد باز و بسته شدن در يخچال به خاطر برداشتن يخ يا آب سرد است و با خريد يخچال هايي که روي درشان آبسردکن تعبيه شده، مي توان 5 تا 10 درصد از مصرف انرژي برق کاست. اگر خانواده اي کم جمعيت داريد نوع 5 کيلوگرمي ماشين لباس شويي مناسب است و اگر پرجمعيت هستيد بهتر است نوع 7 کيلوگرمي را انتخاب کنيد. اگر مساحت خانه زير 60 متر باشد جارو برقي با توان 1300 وات، براي خانه هايي با مساحت 60 تا 90 متر 1500 وات، براي متراژ 90 تا 120 متر 1700 وات و براي خانه هايي با متراژ بالاتر از 120 متر و با ريخت و پاش بيشتر جاروبرقي با توان 2000 و 2200 وات انتخاب مناسبي است.

 

امیدوارم که بدردتون بخوره ، بابای !؟